ANNONCE - Vi tester ikke nødvendigvis selv produkterne men kan også baseres på research, analyser, kundeanmeldelser mm. Kun produkter fra vores kommercielle partnere inkluderes i indlægget. Derfor betragtes dette som en annonce.
Hvis ét familiemedlem netop er afgået ved døden, så er der – desværre – mange praktisk ting, der skal håndteres midt i al sorgen. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jura, paragraffer og praktiske beslutninger er noget af det sidste, du har lyst til at tænke på og skulle forholde sig til i en sådan situation. Det ændrer dog – desværre – ikke på, at du er nødt til.
Det handler naturligvis i høj grad arven, men der er også mange andre ting, der skal tages højde for, hvilket f.eks. vil være det praktiske i forbindelse med en begravelse, gravsteder og meget andet. Det er dog vigtigt, at du sørger for at håndtere og handle hurtigt i forhold til dødsboet, da der er nogle tidsrammer, der er meget vigtige at overholde i denne sammenhæng, eftersom Skifteretten skal involveres.
Skifteretten modtager automatisk besked
Når en person afgår ved døden her i landet, så modtager Skifteretten automatisk besked. Efterfølgende er det op til Skifteretten at tage stilling til hvilken behandlingsform, der er mest hensigtsmæssig at benytte til at håndtere boet efter den afdøde. Det er blandt andet noget, der afhænger af både familie- og formueforhold, hvorfor det er forskelligt fra sag til sag, hvad der er mest hensigtsmæssigt.
Oftest vil Skifteretten kontakte den person, der står anført som værende kontaktperson på den afdødes dødsanmeldelse. Der går typisk cirka en måneds tid, inden der afholdes et møde med Skifteretten. Det vil dog typisk blive afholdt pr. telefon, men der er dog risiko for indkaldelse til et fysisk møder bliver aktuelt – det er op til Skifteretten at vurdere, om det er noget, der er nødvendigt eller et telefonisk møde er nok.
Overlad arbejdet til en advokat
Hvis ikke dette er noget, du selv ønsker at beskæftige dig med, så kan du i stedet vælge at udlicitere dele af arbejdet til en professionel advokat, der varetager opgaver af denne kaliber til dagligt. Det betyder, at du kan få friet mere tid op, som i stedet kan bruges på mere praktiske gøremål, der f.eks. kunne være at skifte låsen på den afdødes bolig – og det anbefales naturligvis at du bruger en professionel låsesmed til dette.
Her finder du låsesmed i København, hvis der er tale om en bolig i Hovedstadsområdet og du ønsker at skifte låsen. Hvis du samtidig også ønsker at udlicitere arbejdet med det juridiske i forbindelse med et familiemedlems død, så læs mere her. Der findes advokater hele landet over, der varetager denne type af opgaver, hvorfor du naturligvis også kan finde en passende advokat, der er placeret i nærheden af din eller afdødes bopæl.
Sørg for at sikre afdødes værdier
Det er meget vigtigt, at du eller et andet familiemedlem sørger for at sikre afdødes værdier indtil der af Skifteretten er truffet en beslutning om, hvilken behandlingsform, der skal tages i brug. Det tæller bl.a. at sørge for at boligen er låst, vinduerne er lukket, bilen er aflåst og parkeret sikkert, og et væld af andre ting og sager – er der eksempelvis indbrud eller deslige, så er en erstatning relativt utænkelig.
Endvidere, så er det naturligvis også vigtigt, at du sørger for at vedligeholde f.eks. bolig og bil, da det er op til dig og øvrige familiemedlemmer, at dette gøres. F.eks. skal du sørge for at slå græsset, rydde sne på fortovet, holde boligen opvarmet og sådanne opgaver. Generelt handler det blot om, at vedligeholde og sikrer afdødes værdier på bedst muligt vis. I denne forbindelse bør du tænke på afdødes værdier som værende dine egne.